Tunnisteet

perjantai 17. syyskuuta 2021

Sukukäyttäyttymiset

 Viime viikon aikana tuli niin paljon triggauksia että pääni meni sumuun, ja rupesi pyöryttämään. 

Se on dissosiaation merkki. Sitä ei ole ollut näin vahvana pitkään aikaan. Kun vähän mietin niin ymmärrän hyvin mikä tämän triggaa. Olen ollut enemmän tekemisissä sukulaisten kanssa jossa vanhat käyttäytymiset ja ajatukset liikkuvat vielä.

Menen vanhaan muottiin vanhasta tottumuksesta. Reagoin, kuuntelen ja vastaan kuten ennen, ja se laittaa pääni pyörimään koska tunnen että tämä tapa on väärä. Siis väärä uusi minääni kohtaan, missä olen korjannut vanhoja huonoja käyttäytymisiä. 

Yksi isoin on manipulaatio, joka on hyvin vahvana suvussamme, patriarkaalinen ajattelutapa, sekin on vahva, naisten vähätteleminen, sarkasmin käyttäminen, hiljentyminen (siis ei enää vastaa kysymykseen), Se että asioita kuuluu jättää sellaisina kun ne ovat aina olleet suvussamme, muutokset ovat vaikeita. Meillä on suvussamme kaikilla hyvin vahva lokeroitu paikka jota on muovattu lapsesta asti, siis vanhempamme, isovanhempamme ja muut sukulaiset. 

Emme oikeasti kysy koskaan miten joku voi, kuitenkin olemme suvussamme hyvin ylpeitä siitä miten me autetaan ja tuemme toisiamme. Pöh.

Nojaa, olen kyllä hyvin kiitollinen siitä että sain lainata rahaa 92 laman aikana, oli helppo kun kassassa oli rahaa eikä kukaan sitä sillä hetkellä tarvinnut. Hmm, jos en olisi sitä saanut niin potti ulosotossa olisi vaan ollut isompi ja korot sitä mukaan, pitempi takaisinmaksu.

Se että olisimme kasvaneet pois näistä kaavoista tai muuttuneet iän mukana, ei ole mahdollista meidän suvussa. 

Olemme puhuneet ystävieni kesken siitä miten muutumme eri lailla kun joku vanhemmistamme kuolee, joskus se on parempaan suuntaan, joskus taas pahempaan suuntaan. Tässä jo huomaamme miten   olemme kiinni vanhemmissamme, vaikka emme sitä huomaa.

Onko tämä läheisriippuvuutta, luultavasti.

Vaikeinta on tietää että minäkin kannan nämä huonot käyttäytymiset. En huomaa miten olen itse ollut tai mitä olen tehnyt omille lapsilleni. Peili ei useimmiten toimi ja se pelottaa minua. Olenko ollenkaan parempi kuin vanhempani ja sukulaiset. Se kalvaa minua.

Ei kommentteja: